Casus: De Energiewet als katalysator – Tarieftransparantie bij de energieleverancier

  • 4 september 2025
  • Muriël Blaes
  • Algemeen

Muriël Blaes werkte mee aan toekomstbestendige prijsstructuren in een veranderend energielandschap. 

Bij een grote energieleverancier werkte Muriël Blaes als product owner Pricing & Portfoliomanagement mee aan een mooie uitdaging: je tarieven aanpassen vanwege een wet die pas over jaren ingaat, en liefst zonder klanten te verliezen of contracten open te breken. 

De nieuwe energiewet, die grotendeels ingaat op 1 januari 2026, betekent onder andere het einde van de salderingsregeling per 1 januari 2027. Dat heeft directe gevolgen voor de manier waarop energietarieven worden opgebouwd en gecommuniceerd. Muriël: “Het werd al snel duidelijk dat dit impact zou hebben op contracten die over die datum heen liepen, zoals 3-jaars contracten. Klanten moesten kunnen rekenen op transparante tarieven, vóór én ná 1-1-2027.” 

Als product owner was Muriël verantwoordelijk voor het realiseren van die nieuwe tarieven in de pricing systemen, maar daarmee was de klus nog niet geklaard: “Het raakt de hele keten: van de website en vergelijkingssites tot de contractadministratie en facturatie. Alles moest kloppen.” 

Dankzij korte lijnen en een agile werkwijze wisten de betrokken teams snel te schakelen. Ze brachten de benodigde systeemaanpassingen in kaart, stemden af tussen IT en business, en zorgden dat de nieuwe structuur kort na publicatie van de wet al live kon. 

“We wilden klanten niet opzadelen met contractwijzigingen of het risico lopen dat ze zouden overstappen. Door proactief te handelen, konden we dat voorkomen.”

Door het overzien van de hele keten kun je prioriteiten stellen die waarde toevoegen voor de organisatie als geheel. “Je probeert als product owner zoveel mogelijk zelfstandig waarde te leveren, maar soms is het nodig om over teamgrenzen heen te kijken. Dan helpt het om het grotere plaatje scherp te hebben en zo te zien wat het belang is voor de hele organisatie.” 

Deze aanpak sluit ook goed aan bij de OKR-methodiek die Lux Consulting hanteert: duidelijke doelen stellen en meetbare resultaten definiëren. Muriël: “Als je kijkt naar de strategische doelstellingen van de hele organisatie en die dan vertaalt naar doelstellingen op de kortere termijn die direct uitvoerbaar én meetbaar zijn, dan ga je echt meters maken.