5 times why

De 5 keer why methodiek komt vanuit Lean en heeft tot doel om de vraag achter de vraag oftewel de echte rout cause vast te stellen. Dit zorgt ervoor dat je uiteindelijk het echte probleem boven krijgt en niet verzand in symptoom bestrijding.

5x why

De ‘5x Why’ methode is bedoeld als techniek om tot de grondoorzaak van een probleem te komen. Vaak wordt het gebruikt in combinatie met een Ishikawa als brainstorm tool. 

Volgens de Lean Six Sigma methodiek gebruik je deze tool in de analyse fase. 

Waar 5x why gebruikt kan worden voor een brainstorm, is het ook een principe om tijdens verbeter- en verander projecten in het achterhoofd te houden. Om snel oplossingen op te leveren en verbeteringen door te voeren vergeten we soms om tijd te nemen om ons af te vragen waarvoor we het nou echt doen. Welk probleem zijn we nu echt aan het oplossen en past dat in de doelstelling van het verbeterproject. Met ander woorden waar de Lean Six Sigma de methodiek voornamelijk in de analyse fase plaatst zien wij een brede inzet van deze methodiek. Denk hierbij aan workshops, retro’s of gewoon als gesprekstechniek.

 

Hieronder een voorbeeld hoe de 5 keer why kan helpen bij het zoeken naar de rout cause.

Wat we zien in het bovenstaande voorbeeld is dat er een scrum team is wat de sprint niet haalt. Op zich is dat niet heel erg als er maar aandacht voor is. In de retro aan het einde van de sprint kan de onderzoeksvraag gesteld worden  “waarom is de sprint niet gehaald”.  Voor het voorbeeld hebben we een simpele 1 op 1 koppeling gemaakt, maar je kan je voorstellen dat er verschillende afslagen mogelijk zijn. Probeer focus aan te brengen zonder te sturen. Op deze manier kan je het probleem aanpakken. Voor het voorbeeld werken we richting één probleem, maar het kan natuurlijk goed zijn dat er meerdere problemen aan ten grondslag liggen.

Meer artikelen over Business IT Alignment

Naar alle artikelen