Nieuw energie consultancybureau gestart: Lux Consulting

De energie consultingbranche is een nieuw adviesbureau rijker: LuxConsulting. Een bureau dat zich richt op management-, business consultancy en interim management binnen de energiemarkt. LuxConsulting werkt onder meer voor leveringsbedrijven, netwerkbedrijven en waterbedrijven. Lux biedt hen diensten op het gebied van Operational Excellence, Business IT Alignment, Project,  Portfolio en- Performance Management. Om meer te weten te komen over hun ambities en hoe het bureau zich in de markt onderscheidt, ging Consultancy.nl in gesprek met Jeroen Stooker en Jonathan Zigter, oprichters van het nieuwe adviesbureau.

De Energiemarkt

De wereldwijde energie en nuts consulting markt wordt volgens een recent uitgebracht rapport geschat op zo’n $11.1 miljard. Waarbij de Europese energiemarkten een derde van de totale industrie vertegenwoordigen. Volgens analistenbureau Source is de energie consultingmarkt van de Benelux zo’n €139 miljoen waard en is Nederland goed is voor zo’n 60% van die markt. Wat neerkomt op zo’n €83 miljoen. Niet verrassend duiken in deze lucratieve markt steeds vaker nieuwe adviesbureaus op. Die elk met hun eigen positionering, een deel van de energie consultingmarkt proberen te veroveren. 

Lux Consulting

Zo ook Lux Consulting, een nieuw bureau dat begin 2015 werd opgericht door Jonathan Zigter en Jeroen Stooker. Beide professionals zijn afkomstig van SV Utilities. Een jong bureau dat binnen de energiesector onder meer operationele ondersteuning, projectleiding en business consultancy levert. Zigter en Stooker stonden aan de basis van de groei die dat bedrijf doormaakte, van drie naar in totaal twintig medewerkers. Onlangs besloten Zigter en Stooker om op eigen benen te staan en vanuit hun expertise en ervaring hun eigen energie consulting adviesbureau op te richten: Lux Consulting was geboren.

Lux Consulting biedt opdrachtgevers binnen de energiemarkt (onder meer leveringsbedrijven, netwerkbedrijven en waterbedrijven) diensten op het snijvlak van vier focusgebieden:

  • Operational Excellence,
  • Business IT Alignment,
  • Project- en Portfoliomanagement,
  • Performance Management.

En drie vakgebieden:

  • management consultancy,
  • business consultancy,
  • interim management.

Daarbij maakt het bureau gebruik van een team van management- en business consultants die volgens de oprichters beschikken over een goede basis aan tooling, waaronder PRINCE2, Lean Six Sigma, Scrum en Itil. Om meer te weten te komen over de dienstverlening van Lux Consulting. Hun onderscheidend vermogen en over hun ambities de komende jaren, stelde Consultancy.nl twee vragen aan de twee oprichters.

Hoe onderscheidt LuxConsulting zich van de overige spelers in de markt?

Zigter: “Onze slogan zegt het al een beetje: Think, act and surprise. We geloven dat je vanuit een sterke kennisbasis goed moet nadenken over hoe je je opdrachtgever optimaal kan helpen. Deze kennisbasis ligt enerzijds in de vooropleiding die we hebben gehad. En anderzijds in de kennis van de energiemarkt en de processen. Niet ergens roekeloos aan beginnen, maar eerst het speelveld overzien. Hoeveel ERP implementaties lopen niet gigantisch uit omdat kwaliteit aan het begin wel een prioriteit is. Echter zodra het spannend wordt de kostendiscussie het altijd wint, met alle gevolgen voor de operatie van dien. Goed nadenken, de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen. En vanuit deze kennis en ervaring onze opdrachtgevers helpen, dat maakt ons uniek”, aldus de medeoprichter.

Think, act, surprise

Stooker wijst vervolgens op de hands-on mentaliteit van het bureau. “Het woord ‘act’ in onze slogan heeft betrekking op onze hands-on en praktische mentaliteit. We kunnen snel schakelen en overzien grote vraagstukken van strategisch, tactisch en operationeel niveau. De ‘act’ loopt wat dat betreft door alle stappen van de slogan heen. Want ook in de ‘think’ fase blijven we pragmatisch en hands-on. We willen het niet te ingewikkeld maken met modelletjes en presentaties. Maar direct iets teruggeven aan onze klanten waar ze wat aan hebben.” Zigter vult aan: “De ‘surprise’ zit hem in veel elementen. Ten eerste in ongelimiteerd kennisdelen. Niet moeten betalen, niet direct met offertes komen, maar gewoon zaken beschikbaar maken voor de con-collega’s en klanten.”

Zigter wijst daarbij op een van de kosteloze tools die Lux Consulting momenteel ontwikkelt voor klanten en op hun site zal aanbieden, waarmee deze het volwassenheidsniveau van hun business en IT kunnen meten. “Daarnaast bestaat de ‘surprise’ ook uit de manier waarop we acteren bij een klant. Als de klant a vraagt zullen we altijd proberen om ook b, c en verder te belichten. Op deze manier proberen we de klant te ontzorgen. Waar het kan pakken we deze direct op. In een partnership met de klant zorgen dat zaken gedaan worden en altijd die extra stappen zetten!” licht Zigter het onderscheidend vermogen verder toe.

Wat zijn jullie ambities voor de komende jaren?

Zigter: “Het klinkt te simpel misschien, maar met een club van slimme mensen mooie en leuke dingen doen. Zaken die werkelijk bijdragen aan het resultaat van de klant. We geloven hierbij in een partnermodel waarbij goede mensen echt gaan mee doen en zich verbonden voelen met Lux Consulting.”

Stooker besluit: “We hebben geen groeiambitie. Het gaat er vooral om dat synergie en de cultuur geborgd blijven. We willen op een natuurlijke manier aan nieuwe mensen komen. We proberen in 2016 de eerste mensen aan te nemen en onze naam verder te verstevigen. Zodat iedereen weet waar Lux Consulting voor staat.”

Achtergrond oprichters

Jonathan Zigter heeft ruim acht jaar ervaring in de Nederlandse en Belgische energiesector. Zigter werkte voor klanten als:

  • Eneco België,
  • Energie Direct,
  • Delta NV,
  • WinGas (Duitsland),
  • RBS Sempra (Londen),
  • Nexant ,
  • Itineris.

Zigter studeerde af in de HBO opleiding Bedrijfskundige Informatica. Vervolgens haalde hij zijn Master in Management Consultancy aan de Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit.

Jeroen Stooker heeft ruim zeven jaar ervaring in de Nederlandse en Belgische energie sector en werkte voor klanten als:

  • Eneco België,
  • RWE,
  • Oxxio,
  • E.on,
  • Dunea Duin & Water,
  • Delta NV,
  • Nexant,
  • Itineris.

Ook Stooker rondde de opleiding Bedrijfskundige Informatica af en behaalde een master in Business Communication & Digital Media aan de Universiteit van Tilburg.

Dit artikel in overeenstemming met Consultancy.nl hier geplaatst.