Oprichters blikken terug op 7,5 jaar Lux Consulting

Boutiquebureau Lux Consulting viert deze maand zijn 7,5-jarig jubileum. Oprichters Jeroen Stooker en Jonathan Zigter blikken terug op de vroege jaren en de ontwikkeling tot een volwaardig bureau in de energiewereld, en vooruit naar wat de toekomst zal brengen.

Op 1 januari 2015 besloten we om Lux Consulting op te richten. Zeker niet met het idee om een groot adviesbureau te worden.

Eén van de belangrijkste pijlers van Lux Consulting is dat wij als een netwerkorganisatie gezien willen worden; een kennispartner voor de verschillende partijen binnen de energiemarkt. De klant staat altijd voorop, of dat nu voor de beste professionals is of voor een goed gesprek als sparringpartner.

Jonathan Zigter & Jeroen Stooker - Owners & Founders - Lux Consulting

Als we de klantvraag zelf kunnen invullen dan is dat uiteraard fijn, maar de klant helpen door een professional vanuit ons netwerk te bemiddelen past ook helemaal in ons straatje.

Dit laatste doen we over het algemeen als gunst richting de klant, de professional of concullega-partij en dus met ‘gesloten portefeuille’. Om dit voor elkaar te krijgen werken we samen met brokers, zzp’ers, tussenpartijen en concullega’s om de juiste match te vinden voor een uitdaging bij de klant.

Van startup naar een bureau

Sinds 2017 zijn we collega’s gaan aannemen en zodoende hebben we ondertussen een leuk team met Lux’ers opgebouwd waar we erg trots op zijn. Dames en heren die uit het juiste hout gesneden zijn. Hierin zijn waarden als pragmatisch, betrokken en authentiek voor ons van groot belang.

Naast mooie opdrachten in een dynamische markt, meewerken aan de energietransitie en het opdoen van kennis en kunde is ‘fun’ altijd een belangrijke pijler geweest in het bestaan van Lux. Op deze manier willen wij stimuleren om de mens achter de consultant te leren kennen (ook onder elkaar) en een hechte groep te smeden.

Bij deze ‘fun’-elementen moet je denken aan het bezoeken van beurzen (Enlit Milaan) en congressen (Vakbeurs Energie), de Lux Wintersport, pre-kerstdiner met aanhang of een dagje weg zoals de Efteling of andere leuke activiteiten. Ondanks dat collega’s bij verschillende klanten aan het werk zijn zoeken we elkaar op deze manier toch regelmatig op.

Energiemarkt

Lux Consulting heeft de focus op de energiemarkt, maar wel in de volledige breedte. (Potentiële) klanten zijn netwerkbedrijven, energieleveranciers, energy trading-, water- en warmtebedrijven en meetbedrijven, maar ook aanpalende bedrijven zoals brancheorganisaties en partijen die een rol spelen in de keten.

De energietransitie is momenteel bijna dagelijks in het nieuws. Elektrificatie, zonnepanelen, gastekorten enzovoorts – het is bijna te veel om op te noemen. Daarnaast kampt de branche ook met dezelfde personeelstekorten als elders. Er moet dus constant meer gedaan worden dan dat er mensen beschikbaar zijn.

Het is erg gaaf om te zien dat wij hier een rol in kunnen spelen. Enerzijds door de tijdelijke invulling van rollen in projecten en opdrachten en anderzijds door Lux’ers die net even een stap extra doen, de ‘procesbril’ opzetten, het werk inzichtelijk maken en de werkzaamheden optimaliseren. Wij denken hiermee bij te dragen aan de energietransitie.

Hoogte- en dieptepunten

Het is natuurlijk niet alleen maar hosanna in 7,5 jaar Lux, wij hebben ook zeker onze dieptepunten gehad. Uiteraard denken wij de leukste consultancyclub te zijn binnen de energiemarkt, maar soms kiezen mensen na een bepaalde periode soms een ander pad. Dit voelt toch altijd als een stukje verlies van een deel van de familie.

Aan de andere kant is het altijd weer een mooi moment als een nieuwe collega zich aansluit bij Lux Consulting. We doen de onboarding met zijn allen, zodat de nieuwe collega zich welkom voelt en soepel landt binnen de branche. Al met al groeien we gestaag elk jaar met één à twee mensen.

Een ander hoogtepunt is absoluut de ‘Lux im Schnee’. Dit is hét event om met zijn allen even lekker weg te zijn en de boel de boel te laten. De aanhang is ook altijd welkom, omdat we van mening zijn dat het belangrijk is om de mensen achter de Lux’er te leren kennen.

Dieptepunten zijn altijd relatief en het gaat erom hoe je hiermee omgaat als organisatie. Natuurlijk zitten er soms consultants op de ‘bank’, is een opdracht niet helemaal wat we ervan verwacht hadden of start er een nieuwe Lux’er die erachter komt dat consultancy toch niet helemaal zijn of haar ding is. Ja, dit soort zaken gebeuren, maar we pakken de draad weer op, proberen ervan te leren en gaan door!

Lux Consulting en de toekomst

We merken nu dat we langzaam op een punt komen dat we de volgende stap moeten gaan maken. Zo hebben we een eerste stap gemaakt door begin 2022 een Office Manager aan te nemen. De (arbeids)markt, maar ook onze collega’s vragen om meer structuur, richting en een verhaal naar de toekomst.

Al met al weer een spannende stap richting professionalisering die we nemen om Lux verder te laten groeien. Niet per se in aantal mensen (al is dit ook een optie natuurlijk), maar vooral in merk en gedachtegoed!