Heel Lux SAFe

  • 11 december 2021
  • Jonathan Zigter
  • Algemeen

In 2020 organiseerden we vanuit Lux in samenwerking met Trivorto een in company training. Om nog meer interactie en ervaring aan tafel te krijgen hebben we een aantal netwerk vrienden uitgenodigd om mee te doen. Door de uitstekende begeleiding van de trainer is Lux, Leading SAFe!

Waarom Agile werken

Tegenwoordig heeft iedereen een pakkende functie titel. Daarmee creëren we een domein waar we verantwoordelijkheden, taken en bevoegdheden aan koppelen. Vervolgens plaatsen we meerdere mensen bij elkaar en noemen dit een afdeling binnen de hiërarchische structuur. We stoppen de specialisaties bij elkaar. Daaroverheen gieten we een sausje van KPI’s waarmee de afdeling vooral kijkt naar haar eigen te behalen resultaten. Op deze manier creëren we eilandjes. Indien we meerdere specialisaties nodig hebben voor een project (en wanneer hebben we dit nu niet nodig) vindt er overdracht naar een andere afdeling plaats. Dit zorgt er weer voor een ander hardnekkig fenomeen “werk over de schutting gooien”. Laat staan alle ‘waste’ die hiermee gepaard gaat.

Gewoon starten

Soms wordt Agile werken als een hype gezien. Iedereen is er wel in meer of mindere mate mee bezig. In populariteit wint het nog steeds terrein. Vanuit Lux denken we niet dat Agile werken een hype is, maar wel echt iets is wat ‘here to stay’. Vaak zie je in organisaties dat er hier en daar een groep mensen is die begint met een stand-upEen volgende stap is dat er een tool wordt gevuld zoals Trello of Jira om een eerste basis te leggen van een backlog. Vaak beginnen ze dan met een Kanban manier van werken (‘zo nu werken we agile’). Helaas, agile werken is meer dan een tool, een backlog en een stand-up. Agile werken is meer een mind-set dan een manier van werken. Om deze reden is het ook iets wat blijvend is.

Next step

Wanneer een team evolueert en steeds meer vanuit waarde een goede afweging maakt wat het belangrijkste is voor de organisatie, stijg je in de volwassenheid op de ‘agile-mindset-ladder’. Vaak zie je dat het een aanzuigende werking heeft. Eerst start een team dan volgen meerdere teams, teams worden gesplitst omdat ze te groot worden en uiteindelijk zijn er 3, 10 of zelfs nog meer teams betrokken. Er ontstaan afhankelijkheden tussen de teams en de noodzaak om werk met elkaar af te stemmen stijgt. er ontstaat een noodzaak om werk af te stemmen met elkaar. Hieruit ontstaan (de nood aan) een scrum of scrums en een product owner synch. Op dit moment wordt nog steeds georganiseerd op team level, maar al snel blijkt dat er meer nodig is. Dit is het punt om eens goed te kijken naar SaFe. Implementeer dan niet klakkeloos het SaFe framework, maar gebruik de elementen die je ondersteunen om de volgende stap te zetten. Het gaat nu te ver om het hele SaFe framework uit te leggen of door te spreken, daarbij komt dat het ontzettend goed uitlegt wordt op de website zelf (https://www.scaledagileframework.com/).

Onze ervaring en tips met SaFe

Tip 1 – Oud vs. nieuw

Het SaFe Framework is veel omvattend, een tikkeltje complex en uitgebreid. Het gevaar bestaat dat je het oude systeem in gaat wisselen voor een nieuw systeem. Dan krijg je zaken als “We noemen projecten nu een Epic”. Het kan een prima start zijn om niet direct alle structureren overboord te gooien, maar eerst terminologie te adopteren en daarna de werkwijze langzaam aan te passen naar de nieuwe manier van (samen)werken. Zorg dat je blijft nadenken over de waarde wat iets vertegenwoordigd. Als je op deze manier steeds meer gaat denken, dan veranderen projecten langzaam in echte Epics.

Tip 2 – Wat wil de (eind-) klant

Ga daarnaast nadenken over de producten en diensten die je levert en ga je hier naar organiseren. Hierbij moet je ook de vraag gaan beantwoorden “wat is belangrijk voor mijn (eind-) klant of afnemer”. Afhankelijk van de hoeveelheid mensen en teams die hiervoor nodig zijn krijg je de eerste contouren van een valuestream met mogelijke meerdere Agile Release Trains.

Tip 3 – Waar komt je werk vandaan?

Denk goed na hoe het werk naar je toe komt. Richt een proces in waarin je een funnel bouwt waardoor het werk naar binnenkomt. Denk hierin in stappen om het werk van grote blokken op te knippen in kleinere, behapbaardere blokken. Denk aan stappen als: intake, flow to ready en iterate to done. Waarbij vooral de flow to ready de voorbereidingen zijn voor het PI Event.

Tip 4 – Start met kwartaal plannen

Ga met zijn allen de planning doen in de vorm van een PI Event, maar begin kleinschalig. Start met een kwartaal planning event en bouw dit langzaam op naar een PI event van meerdere dagen. De voorbereiding is hierbij cruciaal.

Tip 5 – Gebruik wat je kan uit het SaFe framework

Gebruik elementen van het SaFe framework om mee te starten. Zaken die bij mijn klanten hebben gewerkt zijn bijvoorbeeld de WSJF methodiek om zaken te prioriteren of de product owner synch.