Lux Consulting sleept wederom een FD Gazelle in de wacht

Lux Consulting heeft voor het tweede jaar op rij een FD Gazelle in de wacht gesleept. Een bijzondere prestatie voor het nog relatief jonge adviesbureau uit Breda. Reden om in gesprek te gaan met de medeoprichters Jonathan Zigter en Jeroen Stooker.

Jullie zijn voor het tweede jaar op rij een FD Gazelle in de categorie zuid – kleinbedrijf. Hoe hebben jullie dit gerealiseerd?

Lux Consulting is een boutique consultancykantoor dat zich enkel richt op de utilities. Daarbij zijn we vooral werkzaam op het snijvlak van business en IT. Door deze duidelijke focus weten klanten ons steeds beter te vinden.

Los van de focus op deze nichemarkt komt deze prestatie natuurlijk voort uit teamwork met alle collega’s van Lux. Wij zijn dan ook enorm trots op het team van Lux’ers (zo worden de business consultants van Lux Consulting intern genoemd)!

We hebben mensen om ons heen verzameld die je om een boodschap kan sturen: hands-on, pragmatisch en met een gedegen basis qua kennis van de nutssector. De verschillende tools en methodieken en een rugzak gevuld met praktijkervaring. Daarmee maken we continu het verschil bij onze klanten.

 

Hoe gaan jullie deze groei volhouden?

Allereerst hebben we geen expliciete groeiambitie en een FD Gazelle winnen is geen doel opzich, dat vinden we niet meer van deze tijd. Wij als Lux Consulting zien onszelf als een netwerkorganisatie. Hierbij hebben we een stevige basis aan vaste medewerkers, een grote schil aan ZZP’ers, con-collega bedrijven en zelfstandige business developers de klant optimaal kunnen helpen.

Kunnen we een aanvraag niet zelf invullen, dan delen wij deze met de partners in ons netwerk. Dit doen we volledig met gesloten portefeuille, of met andere woorden, wij rekenen geen tussen tarieven voor deze diensten. Dit is een opvallende constructie, omdat het redelijk standaard is in de markt dat partijen zichzelf verrijken met een tussentarief. Ons verdienmodel is puur gebaseerd op de eigen opdrachten en die van de collega’s.

Wat zien jullie als grootste uitdagingen voor de komende tijd?

Eerste uitdaging

De eerste uitdaging de we zien is de zoektocht naar nieuwe collega’s die het team van Lux Consulting willen komen versterken. Wij bieden een goed salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden, maar in de huidige markt wordt er veel aan mensen ‘getrokken’. Dat legt soms druk op ons bedrijfsmodel, want naast mooie projecten draaien, willen wij als team vooral ook veel leuke dingen samen doen.

Wat ons betreft valt dit onder het kopje tertiaire arbeidsvoorwaarden, welke vaak onderbelicht blijven. Voorbeelden hiervan zijn de jaarlijkse in-company trainingen voor het hele team, Lux-dagen met afwisselende ‘fun’ activiteiten. Dit zijn onder meer mountainbiken of een tour op de e-chopper, de driedaagse trip naar Enlit in Milaan (Europese utilities-vakbeurs) of de jaarlijkse skivakantie inclusief aanhang. Al met al zaken die je niet direct terugziet in je bruto salaris, maar volgens ons juist de elementen die Lux uniek maken.

Tweede uitdaging

De tweede uitdaging is de transparantie op de markt. Onze klanten zitten steeds meer ‘achter’ tussenpartijen. Deze tussenpartijen doen de selectie en contracting voor onze klanten. Hierbij zien we een steeds specialistischere vraag ontstaan. Een voorbeeld hiervan is een Scrum Master binnen een specifiek technisch gebied met 10 jaar ervaring of een Functioneel beheerder voor applicatie X met 15 jaar ervaring.

Toen wij begonnen was een tijdelijke rol als Functioneel beheerder vaak een mooi rol voor een startende Business consultant. De tussenpartijen selecteren de best gekwalificeerde persoon puur op basis van het cv.

Middels deze massaselectie is er nauwelijks nog sprake van een persoonlijke match op basis van andere kenmerken, zoals persoonlijkheid, doortastendheid, etc. Wij denken dat dit zorgt voor verdere verzuiling bij de eindklant, aangezien deze profielen vooral gefocust zijn op de rol als Functioneel beheerder. Er wordt niet voldoende in de grijze gebieden van de functie meegedacht waarmee de eindklant wellicht beter geholpen is.

Onze kracht

Wij geloven dat onze kracht ligt in het invullen van dergelijke rollen. Op deze manier zijn wij de Haarlemmerolie in de organisatie die zorgt dat mensen meer gaan samenwerking en ketens verkort worden. Het is onze uitdaging om dit verhaal, het Lux Consulting-verhaal, nog beter over de bühne te krijgen!

Los van de focus op deze nichemarkt komt deze prestatie natuurlijk voort uit teamwork met alle collega’s van Lux. Wij zijn dan ook enorm trots op het team van Lux’ers (zo worden de business consultants van Lux Consulting intern genoemd)!

We hebben mensen om ons heen verzameld die je om een boodschap kan sturen: hands-on, pragmatisch en met een gedegen basis qua kennis van de nutssector. Met de verschillende tools en methodieken en een rugzak gevuld met praktijkervaring. Daarmee maken we continu het verschil bij onze klanten.

Kom jij meehelpen om de FD Gazelle dit jaar ook weer te winnen? Klik dan hier!