Van passieve consument naar actieve deelnemer
Het grote verschil tussen nu en na invoering van de wet is dat burgers geen passieve consumenten van energie meer hoeven te zijn, maar dat ze actief kunnen deelnemen aan de energiemarkt. Mensen mogen hun energie gaan delen met hun buren of een energiegemeenschap. Ze kunnen ook deelnemen aan vraag-respons: als er een prijsprikkel is om minder of meer te verbruiken, dan kunnen ze daar ook daadwerkelijk iets mee doen. Leveranciers worden verplicht om dynamische energiecontracten aan te bieden: https://www.energie-nederland.nl/vijf-vragen-over-de-nieuwe-energiewet-beantwoord/.
Huishoudens en zogenaamde micro-afnemers worden in de wet extra beschermd, bijvoorbeeld door verplichte transparantie in contracten en het recht om te mogen blijven terugleveren voor een redelijke vergoeding (tenminste 50% van de leveringsprijs tot 2030).
Kansen én uitdagingen voor bestaande leveranciers
Al deze veranderingen en de daarmee optredende nieuwe concurrentie kan misschien eng lijken voor bestaande leveranciers, maar het opent ook legio kansen voor zowel nieuwe innoverende toetreders op de markt als de bestaande marktpartijen. Leveranciers hebben natuurlijk met hun kennis, ervaring en een schat aan procesgegevens een voorsprong waar ze goed gebruik van kunnen maken. Voor hen zal de focus in het begin liggen op het dichten van de gaten die zijn ontstaan met het aannemen van de nieuwe wet. Zo wordt het salderen afgeschaft, en dat betekent dat de contractvoorwaarden van de leveranciers hoogstwaarschijnlijk moeten worden aangepast. Hoe eerder ze dat doen, hoe minder ze last hebben van klanten die zonder vergoeding kunnen overstappen naar een andere leverancier.
De rol van samenwerking en gelijkwaardigheid
Zonder aanpassing verliezen leveranciers terrein aan nieuwe toetreders; het is tijd om jezelf opnieuw uit te vinden. Wanneer klanten niet meer alleen afnemers zijn, ben jij als leverancier niet meer alleen een leverancier. Jij bent óók een afnemer en anderzijds ben je een partij die met kennis en know-how nieuwe toetreders kunt ondersteunen en ontzorgen. Dat vraagt een heel andere blik. Eentje van grotere gelijkwaardigheid en eentje die zal leiden tot meer samenwerking. In deze nieuwe verhoudingen kun je als bestaande leverancier echt de rol van grote broer of zus pakken om zo met je klanten en de netbeheerders te komen tot een zo goedkoop en efficiënt mogelijke uitwisseling van energie.
Hoe Lux energieleveranciers ondersteunt
Als Lux kunnen wij energieleveranciers daarbij helpen. We hebben veel ervaring met het uitvoeren van strategie oftewel het omzetten van strategie naar praktijk en dat is precies wat er nu moeten gebeuren. Aanpassen van de strategie, de objectives en key results bepalen en gaan.
Belangrijke punten daarin zijn:
- Knelpunten in de huidige processen oplossen: identificeren van de punten waar het concept van actieve afnemers je huidige bedrijfsvoering doet spaaklopen en die gaten dichten.
- Cultuurverandering: van een leverancier/klantverhouding naar een partnership, een programma om die paradigmashift te kunnen maken met de hele organisatie.
- Nieuwe procesinrichting van je klantprocessen: van eenrichtings- naar tweerichtingsverkeer.
- Aanpassen van je (klant-)systemen: aanpassingen in de processen betekenen ook serieuze IT aanpassen.
Waar zagen we dit al in de praktijk?
Lux heeft energieleveranciers al eerder geholpen met oplossen van knelpunten. Bij een grote energieleverancier werkte Muriël Blaes als Product Owner Pricing & Portfoliomanagement mee aan een mooie uitdaging: Tarieven aanpassen vanwege een wet die pas over jaren ingaat, en liefst zonder klanten te verliezen of contracten open te breken.
Klaar voor de toekomst? Lux helpt je op weg
Zie jij als energieleverancier ook wel dat dit er aankomt, maar weet je nog niet zo goed wat dit voor jou betekent? Zoek je concreet hulp bij het dichten van gaten, het doorvoeren van die cultuurverandering of het aanpassen van processen en systemen naar het onvermijdelijke tweerichtingsverkeer? Plan dan meteen een gratis strategiesessie. Met hun jarenlange ervaring in de energietransitie kunnen de Lux consultants snel identificeren wat er nodig is aan concrete actie in jouw organisatie.
>> Plan een sparsessie